RIASEC i matematikkfaget
- Matematikklærer presenterer oppgaven og RIASEC systemet i klasserommet. For eksempel: ”I dag skal vi jobbe med å så hvordan matematikk brukes i ulike yrker. For å gjøre det bruker vi et system som kalles RIASEC systemet” Forklar kort om de 6 ulike RIASEC kategoriene. Spørsmål: ”Kan dere allerede nå tenke dere 2 interessekategorier dere føler dere hjemme i?” (ca 10 min).
2. Gi elevene ca 10 minutter til å diskutere med hverandre hvilken RIASEC kategori de hører hjemme i. Still åpne spørsmål for å utforske hva som gjør at de havner i de ulike kategoriene, for eksempel: Hvilke interesser har du innenfor den praktiske kategorien? Hvor lenge har du drevet med dette? Hvilke skolefag har dere som havner inn under din(e) interessekategorier?
- Lærer presenterer: Faget matematikk brukes i alle yrker på ulike måter. Deler ut ark: Her ser dere noen yrker innenfor hver RIASEC kategori. Hvordan brukes matematikkfaget i de ulike yrkene? (Om ønskelig kan læreren selv også sette opp andre yrker). Elevene skal diskutere dette i gruppene og fylle inn på hver sitt ark. Det er lov å bruke yrkeslisten og/eller andre nettressurser til denne oppgaven!
Praktisk (R)
-
Elektiker
-
Rørlekker
-
Snekker
-
Bonde
-
Budbilsjåfør
Teoretisk (I)
-
Programmerer
-
Finansanalytiker
-
Matematiker
-
Sivilingeniør
-
Astronom
-
Fysiker
Kreativ
-
Sanger
-
Designer
-
Forfatter
-
Webdesigner
-
Illustratør
-
Regissør
-
Interiørarkitekt
Sosial
-
Vernepleier
-
SFO-medarbeider
-
Barnehageassistent
-
Hjemmehjelp
-
Rådgiver på sosialkontor
-
Kostholdskonsulent
Foretaksom
-
Selger
-
Leder
-
Politiker
-
Hotellresepsjonist
-
Reiseleder
-
Journalist
Systematisk
-
Revisor
-
Sentralbordmedarbeider
-
Parkeringsvakt
-
Lønningsmedarbeider
-
Postbud
-
Billettkontrollør
Til slutt enkeltvis eller som hjemmelekse: Kan du finne to yrker som virker interessante som har din RIASEC kode? Hvordan bruker man matematikk i disse yrkene.