Karriereverktøy i samfunnsfag (Yrker på skolen min/arbeidsmarked):
-
Lærer presenterer RIASEC systemet for klassen (Alle elevene bør ha kjennskap til dette fra første klasse, dette er repetisjon)
-
I grupper på 3-5**:** Lag en liste over alle yrkene dere kan komme på som jobber på din skole. F.eks: musikklærer, rektor, kantinemedarbeider, kokk, norsklærer, renholdspersonell, sosialrådgiver, helsesøster, karriererådgiver osv.
-
Plasser de ulike yrkene innenfor RIASECkategorien dere mener dette yrket hører mest hjemme i. Plasser dem gjerne i to kategorier.
-
Diskuter i gruppa: Er det store forskjeller i antall yrker under hvert interesseområde? Er det for eksempel flere teoretiske yrker enn kreative yrker? Kan dette si noe om jobber det er stort behov for i samfunnet generelt? Sjekk ut antallet stillingsannonser for de ulike stillingene dere finner. Kan dere tenke dere til andre stillinger de ulike personene i yrkene på lista kan jobbe i? Bruk ressursene i yrkeslista i Wie!
Wie i Samfunnsfag (arbeidsmarked)
-
Del elevene inn i grupper på 3-5. Forklar RIASEC systemet til klassen.Læreren deler ut ark med beskrivelse av de seks interessekategoriene i RIASEC systemet + relativt nye aviser med stillingsannonser i (både lokalaviser og landsdekkende aviser kan være aktuelt, men de må inneholde stillingsannonser) til gruppene.Be elevene ta med aviser med stillingsannonser hjemmefra.
-
Eller:
-
I gruppene: Plasser stillingsannonsene dere finner under den RIASECkategorien dere mener den hører mest hjemme i. Hvilke andre kategorier kunne stillingen også passet i?
-
Lag en plakat med en graf over hvordan de ulike stillingsannonsene fordeler seg på RIASEC systemet. Hvor mange stillingsannonser finner dere i hver interessekategori? Hvilken interessekategori har flest stillingsannonser? Hvilken har færrest? Hva tror dere det kommer av? Diskuter i gruppene.
-
Hjemmelekse: Eleven skal fylle ut Spørsmålsdelen i Karriereverktøy. Etter å ha fylt ut spørsmålene skal eleven gå til Yrkeslisten og velge et yrke han/hun synes er interessant. ( Læreren gir instruksjoner om hvordan dette skal gjøres. Forklar også yrkeslistens muligheter flere, beskrivelse, utdanning, google, utdanningsnivå).
-
I klasserommet med pc: Med utgangspunkt i yrket fra hjemmeleksen som eleven har funnet interessant: Kan du finne stillingsannonser for dette på finn.no? nav.no? eller google? Er det lett å få seg jobb med dette yrket? Finnes det muligheter i ditt nærområde? I din kommune? Lenger borte? Utenlands?
-
Du kan klippe og lime lenker til teksten i stillingsannonsene inn i kommentarfeltet på WIE, og ellers skrive ned tanker du har rundt det du finner.
-
Om du skulle bestemt deg for dette yrket. Skriv ned en handlingsplan med ulike handlingstrinn mot hvordan du kunne skaffe deg jobb..Jeg vil jobbe som pedagogisk leder i barnehage. Da må/kan jeg
-
F.eks:
-
Jobbe for å få gode nok karakterer til å komme inn på førskolelærerstudiet
-
Passe barn på fritiden for å få mer erfaring
-
Lese jevnt og trutt når jeg har kommet inn på studiet
-
Ta ekstrajobb som barnehageassistent
-
Lese stillingsannonser og søke jobb når jeg er ferdig med studiet..